مسئوليت مربي

نويسنده: استاد علي صفائي حائري

مربى حكيم و رهبر دانا مى تواند ما را از نزديك ترين راه ها به مقصد برساند و مربى سه كار را عهده دار است:

1- تزكيه و آزادى

قطب نماى فكر ما مى تواند جهت حركت ما را نشان بدهد به شرط اين كه گرفتار آهن رباهاى عادت و تعصب و تقليد نشده باشد؛ وگرنه اين قطب نماى منحرف به جاى اينكه ما را به مقصد برساند، در دريا غرق مى كند.
راستى آن كس که تفكر ندارد به نجات نزديك تر است تا كسى كه تفكراتش را به انحراف كشيده اند.

2- تعليم و آموزش

خيلى ها تفكراتى را شروع كرده اند و به نتيجه نرسيده اند و مايوس شده اند و يا به نتيجه هاى غلط دست يافته اند و منحرف شده اند. پس بايد مربى به ما روش تدبر و مطالعه و طرز تفكر را بياموزد.

3- تذكر و يادآورى

انسان گرفتار غفلت ها وگرفتار وسوسه هايى است كه شيطان به آن كمر همت بسته و اين است كه مربى بايد يادآورى ها و تذكرهايى داشته باشد.
تا به حال به اين نتيجه رسيديم كه براى تربيت و آزادكردن انسان از اسارت ها از هواها و حرف ها و جلوه ها و از وسوسه ها و زينت ها، به معرفت و به تعقل و سنجش و به تفكر وتجربه و به تدبر و مطالعه و مواد خام، نيازمنديم.
تدبر وتفكر وتعقل، سنگ اول تربيت انسان هستند و اين همه به مربى و رهبر نيازمندند و رهبر سه وظيفه ى تزكيه، تعليم وتذکر را به عهده دارد.
اين نظام و اين طرح تربيتى، طرحى است كه قرآن در سه آيه به آن اشاره كرده است:
1- " قل انما اعظکم بواحدة ان تقوموا لله مثني و فرادي ثم تتفکروا".(2)
2- "يتلوا عليهم آياته و يزکيهم و يعلمهم الکتاب و الحکمة".(3)
3- "و ذکر فان الذکري تنفع المومنين".(4)
آيه ى اول از ما فقط يك چيز مى خواهد و اين يك چيز همه چيز را در بر دارد و آبستن تمام حرف هاست. در اين آيه تفكر پس از قيام را از ما خواسته اند.
در آيه ى دوم کارهاي مربى گوشزد شده.
يتلوا عليهم آياته- مواد خام براى تدبر- يزکيهم- تزكيه و آزادى- يعلمهم الکتاب و الحکمة- تعليم كتاب يا آموزش تدبر و مطالعه، تعليم حكمت يا تفكر محكم وصحيح.
در آيه ي آخر از كار ديگر مربى، از تذكر و يادآورى سخن به ميان آمده است.

پي نوشت :

1- ذاريات، 55
2- سبا، 46
3- ال عمران، 146
4- ذاريات، 55

منبع: کتاب مسئوليت وسازندگي